redakcja

Płaskostopie u dzieci – przyczyny, rodzaje i ćwiczenia

Jedną z bardzo często występujących wad postawy jest płaskostopie. W odróżnieniu od wad i schorzeń kręgosłupa, płaskostopie często jest bagatelizowane – wiele osób twierdzi, że dziecko z niego wyrośnie lub że występowanie płaskostopia jest niegroźne. Tymczasem nieleczone płaskostopie może prowadzić do poważnych schorzeń i tworzenia się innych wad postawy (również kręgosłupa czy bioder), częstego bólu stóp i nóg a nawet deformacji stóp w dorosłym życiu. Jest to zatem wada mogąca powodować poważne konsekwencje i obniżać komfort codziennego życia. W związku z tym nie należy lekceważyć płaskostopia u dzieci, a wręcz należy podjąć działania w celu jego zniwelowania.

Płaskostopie – co to?

Jest to deformacja stopy, która polega na obniżeniu lub zaniku jej sklepienia. Nieprawidłowo uformowana stopa dotyka w całości podłoża zamiast tworzyć charakterystyczny łuk ze znajdujących się w niej kości.

Platfus – przyczyny

Możliwymi przyczynami takiego stanu rzeczy może być nadwaga, nieprawidłowe obuwie, niewłaściwy rozkład obciążenia, wrodzona wiotkość więzadeł stopy lub brak odpowiedniego ukrwienia, które jest skutkiem częstego siedzenia z opuszczonymi w dół nogami.

platfus-przyczyny

Płaskostopie – rodzaje

Wyróżnić można 2 rodzaje platfusa:

  • płaskostopie poprzeczne – wynika z obniżenia się sklepienia poprzecznego stopy, co powoduje jej poszerzenie w tym miejscu i utratę elastyczności,
  • płaskostopie podłużne – wynika z obniżenia łuku przyśrodkowego stopy i skutkuje tym, że stopa nie posiada falowanego kształtu i całą swoją powierzchnią dotyka podłoża.

Platfus – leczenie

Płaskostopie może być leczone na różne sposoby, przede wszystkim gimnastyką korekcyjną i noszeniem wkładek, opasek lub butów ortopedycznych. Obecnie na rynku znajduje się wiele stylowych adidasów na płaskostopie, które wcale nie wyglądają jak obuwie medyczne. Wiele ćwiczeń można wykonywać z powodzeniem w domu zaś dla młodszych dzieci mogą one stanowić także atrakcyjną zabawę. W tym artykule skupimy się właśnie na ćwiczeniach domowych.

Ćwiczenia na płaskostopie

Zaletą przedstawionych ćwiczeń jest możliwość wykonywania ich w domu a więc zawsze wtedy gdy dziecko ma czas i ochotę. W przypadku ćwiczeń na płaskostopie możemy wykorzystywać przedmioty i akcesoria codziennego użytku takie jak:

  • małe piłeczki, 
  • kocyk, 
  • chusteczki, 
  • klocki 
  • i inne. 

Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie i zawsze pod opieką rodzica lub opiekuna, który kontroluje postawę dziecka i czuwa nad jego bezpieczeństwem. Leczenie płaskostopia przyniesie lepsze efekty, gdy dziecko będzie wykonywać wszystkie ćwiczenia boso.

Chociaż są to ćwiczenia mające na celu zapobieganie i leczenie płaskostopia w warunkach domowych, przed rozpoczęciem ich wykonywania należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, który postawi szczegółową diagnozę.

Przykładowe ćwiczenia na stopę płasko-koślawą u dzieci

  • W pierwszym ćwiczeniu na platfusa dziecko stoi prosto a następnie chodzi naprzemiennie na palcach i piętach (wykonując dziesięć-piętnaście takich „serii”).
  • Drugie ćwiczenie jest podobne, jednak teraz dziecko chodzi wysoko unosząc kolana i równocześnie zginając palce.
  • Podczas kolejnego ćwiczenia dziecko siedzi na krześle lub taborecie, a jego stopy dotykają podłogi. Dziecko podnosi stopami drobne przedmioty takie jak klocki, kredki, piłeczki, kulki i tym podobne. Następnie wrzuca je do znajdującego się obok pudełka.
  • W następnym ćwiczeniu dziecko również siedzi na krześle lub taborecie i toczy piłeczkę tenisową między stopami.
  • Kolejne ćwiczenie polega na tym, że dziecko w pozycji stojącej ściąga chusteczkę palcami stóp. Można tutaj wykorzystać również kocyk, który dziecko będzie rolować.
  • Innym ćwiczeniem jest rozdzieranie stron gazety stopami i palcami.
  • W następnym ćwiczeniu dziecko leży na plecach, zgina nogi w kolanach, unosi je i przez dwie-trzy minuty wykonuje „rowerek” trzymając w palcach stóp chusteczki.
  • W ostatnim ćwiczeniu dziecko leży na plecach z rękami wzdłuż tułowia i wyprostowanymi nogami. Następnie zgina grzbiet i podeszwy stóp oraz palce.
follow:

Get the freshest Chobani news

follow: