Początkujący autorzy często uważają, że wydanie książki w modelu self-publishingowym jest łatwe. Zwykle jednak szybko weryfikują to przekonanie. Przeprowadzenie tego procesu do A do Z bez błędów, niewłaściwych decyzji, opóźnień i rozczarowań bywa trudne. Dlatego warto do takiej pracy odpowiednio się przygotować. Podpowiemy Ci jak wydać książkę, unikając przy tym wielu powszechnych błędów debiutujących pisarzy.
Przeprowadzenie prostego badania i analizy rynku
Kto kupi twoją książkę? Przekonanie, że Twoja treść jest dla wszystkich to błąd. Czytelnicy bywają dziś wybredni i często sięgają jedynie po publikacje z konkretnych, preferowanych gatunków. Nie trafisz z powieścią science fiction w gusta osób, które lubią czytać historyczne romanse. Próbując dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców za pomocą działań marketingowych stracisz sporo czasu i pieniędzy. Warto więc zastanowić się dłuższą chwilę nad tym, kim tak naprawdę jest Twój czytelnik. Co go interesuje? W jakich miejscach w sieci spędza czas? Jak do niego dotrzeć? Możesz sprawdzić konkurencyjne tytuły w swoim gatunku i zobaczyć, jak przygotowują swoją promocję oraz do kogo ją kierują. Taka analiza będzie mieć duży wpływ na Twój sukces.
Poświęcenie czasu i pieniędzy na formatowanie książki
Nic nie zabija szybciej potencjału sprzedaży książki w sklepach od nieatrakcyjnej okładki, brzydkiej szaty graficznej i nieinteresujących opisów na okładce. Niedopracowany produkt zawsze będzie wyglądał mało zachęcająco, zwłaszcza na półkach u sprzedawców detalicznych – wśród wielu innych publikacji. Jakość, projekt, czytelność, kolor, wybór czcionek i ogólny wygląd okładki mają bezpośredni wpływ na sprzedaż książki. Początkujący autorzy często myślą, że zrobienie własnej okładki pozwoli im zaoszczędzić pewną sumę pieniędzy. Nie popełniaj tego błędu. Jak wydać książkę z sukcesem? Zainwestuj w pomoc specjalistów!
Przygotowanie planu marketingowego
Jeśli uważasz, że najpierw napiszesz swoją książkę, następnie ją wydasz, a dopiero później zajmiesz się kampanią marketingową i promocją, możesz się mocno rozczarować. Plan promocji publikacji powinien zostać przygotowany jeszcze na etapie tworzenia treści. Marketing książkowy ma wiele aspektów. Może być realizowany poprzez blogowanie, kampanie w mediach społecznościowych, płatne i bezpłatne reklamy, a także współpracę influencerską.
Gdy wydajesz publikację w modelu self-publishingowym, musisz wszystkimi tymi aspektami zająć się samodzielnie. To sporo pracy, dlatego warto odpowiednio wcześniej ją zaplanować. Pamiętaj, że brak marketingu oznacza brak sprzedaży. Jeśli nie chcesz realizować kampanii promocyjnej we własnym zakresie, sprawdź inne modele wydawnicze. Publikowanie subsydiowane również może być świetnym pomysłem na to, jak wydać książkę, a wymaga od Ciebie o mniejszych nakładów pracy.



